23 Ağustos 2009 Pazar

Cirque du Soleil- Eğlence Dünyasında Farklılaşma


Cirque du Soleil, yarattığı farklılaşma ve düşük maliyet avantajları sayesinde, eğlence dünyasında "mavi okyanus" yaratmıştır.

Gelin bu farklılaşmayı biraz daha detaylı inceleyelim...


Bu sirkin ilk çıkışında, diğer sirkler birbirlerini baz alıyorlardı ve geleneksel sirk gösterilerini çok az değiştirerek zaten azalan talepte paylarını maksimuma çıkarmaya çalışıyorlardı.

Bu strateji, piyasada mevcut olan ünlü palyaçoları ve aslan terbiyecelirini yüksek ücretlerle ellerinde tutmayı kapsıyordu. Bu strateji yeni bir talep yaratmaksızın maliyetlerin yükselmesine sebep oluyordu. Sonuç olarak, gelirlerde artış olmadı fakat maliyetler arttı. Sirklere yönelik ilginin ve genel talebin hızlı düşmesi; bu anlayışı benimseyen sirkleri zor duruma soktu.
Cirque du Soleil, bu olumsuz durumu gördü ve mevcut olan dezavantajlı durumu, avantaja çevirmeyi bildi.

Ne sıradan bir sirk ne de klasik bir tiyatro prodüksiyonu olan Cirque du Soleil, rakiplerinin yaptıklarına hiç kulak asmadı.Rekabette öne çıkmak için probleme daha iyi çözüm bulmayı öngören geleneksel mantığı takip etmek yerine, insanlara sirkin eğlence ve heyacanını ve tiyatronun entellektüel ince zevkini aynı anda sunmanın yollarını aradı.

Amacı, sadece sirk müşterilerini çekmek yerine sirk müşterisi olmayanlarıda müdavimleri arasına katmaktı.

Diğer sirkler hayvan gösterisi sunmaya, yıldız göstericileri tutmaya, üç ringden oluşan çoklu gösteri alanı sunmaya, özel koltuk sayısını artırmaya odaklanırken; Cirque du Soleil tüm bu faktörleri ortadan kaldırdı.

Bu faktörleri ortadan kaldırmakla ne gib avantajlar sağladı?
  • Hayvanların sirk şovlarında kullanılmasına son vererek, hayvanların sirklerde kullanılmasının, hayvan hakları dernekleri ve halkın üzerinde yarattığı huzursuzluğu ortadan kaldırdı. Ayrıca; hayvanların bakım, barınma ve sigorta masraflarını da elimine etmiş oldu.
  • Sirk yıldızlarını kaldırarak, halkın gözünde sinema yıldızlarına nazaran daha az önemi olan aynı zamanda bir sirk için maliyeti çok fazla olan diğer bir unsuru da ortadan kaldırmış oldu.
  • Üç ringli sistemi kaldırırarak, bu sistemin seyirciyi "Ne tarafa bakmam gerekiyor?" kaygısında kurtarmış oldu. Ayrıca üç ring gösteri, barındırdığı çok sayıda gösterici sayısı nedeniyle ekstra maliyet getirmekteydi.
  • Özel koltukların kaldırılması, yükselen koltuk fiyatları karşısında izlediği seyirden memnun kalmayan müşteri üzerinde oluşan huzursuzluğu engellemiş oldu.

Böylece geleneksel sirkten geriye sadece o ruhu yansıtacak üç temel faktör kaldı:
  • Çadır
  • Palyaçolar
  • Klasik akrobasi hareketleri

Gelenekesel sirk çadırının sembolik önemini fark eden Cirque du Soleil, eskiden kullanılan tahta ve rahatsız oturaklar yerine konforu artırarak gelen misafirlerinin daha memnun ayrılmalarını sağladı.

Cirque du Soleil, gösterilerine, içinde bir öykü barındıran şovlar ekledi. Bu şovları da; dans, artistik müzik ve çoklu prodüksiyonlarla besledi. Sonuç olarak seyir zevki olan ve tiyatro seyircisini de çekebilecek yeni bir gösteri şekli yaratılmış oldu.
Kısacası, Cirque du Soleil benzeri görülmemiş bir hizmet sunarak geleneksel sirkten ve tiyatrodan oldukça farklı olan yeni ve canlı bir eğlence yaratmış oldu.

Bu örnek bize "Farklılaşmanın" tüm sektörler için kullanılması gereken ve uygulanması zorunlu bir yöntem olduğunu bir kez daha gösteriyor. Daha önce Southwest Havayollarını incelemiş ve farklılaşmanın kattığı değeri görmüştük. Şimdi ise Cirque du Soleil, örneği ile bu düşüncemizi pekiştirmiş oluyoruz.

Önemli olan bir farklılaşmaktır, fark yaratmaktır. Siz kendi sektörünüzde ya da kendi işinizde ne gibi farklar yaratıyorsunuz? Kendi kendinize bu soruyu sorun. Aldığınız cevap sizi tatmin ediyorsa doğru yoldasınız demektir. Hayır beni tatmin etmiyor diyorsanız, oturup biraz düşünmeniz gerekir.

"Ben, yaptığım işte nasıl bir fark yaratabilirim?"

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder