28 Temmuz 2009 Salı

Pazarlamada Farklılık Yaratmak- Southwest Havayolları


Pazarlamada farklılık yaratma konusunda, örnek alınması gereken girişimlerden biri de Southwest havayollarının uyguladığı yedi farklılaşma yöntemidir.

Bu yöntem, Türkiye'de özel havayolu şirketleri olan Pegasus ve Atlas jet gibi firmalarda da hayata geçirilmiştir. Bu farklılıklar; Pegasus havayolları ile en az bir kere uçmuş olanlara tanıdık gelecektir. Artık bildiğiniz gibi özel uçak şirketleri, sunduğu ikramları paralı hala getirerek, uçuş sırasında yemek yiyen yolcuların masraflarını yemeyen yolculara dağıtma yöntemini terketmiştir. Bence gerçekten başarılı bir uygulama.

Sizlere, bu yedi farklılık konusunda biraz bilgi vermek istiyorum.

  • Tek uçak tipi: Southwest havayolları sadece bir uçak tipi kulandı. Boeing 737 serisi. Bu farklılık sayesinde farklı uçak tipleri kullandıklarında doğacak milyonlarca dolarlık yedek parça-bakım- mekanik aksam masraflarından kurtulmayı sağladı.
  • Nokta uçuşlar: Southwest havayolları, aktarma uçuşları ortadan kaldırdı. Bu farklılık sayesinde aktarma yapılan alanlarda meydana gelen bekleme sürelerinin yerini, istenilen "nokta" havaalanlarına zamanında iniş aldı. Bu farklılık elbetteki bilet fiyatlarına yansıdı.
  • Uçuş ikramlarının azaltılması: Uçuş sırasında verilen ikram yemekler yerini daha basit ve tek tip aperatif ücretli menülere bıraktı. Bu operasyon Southwest havayollarına, fiyatlarda hissedilir oranda indirim yapma imkanı sağladı. Bu aynı zamanda uçak piste indikten sonra bir sonraki uçuş için yapılan uçak temizliğinin de kaldırılmasını sağladı. Bu ekstra görevin de ortadan kaldırılması ile uçağın pistte bekleme süresini azaldı ve diğer hedef uçuş için erken havalanmasına sağlandı.
  • Vergilendirme farkı: Diğer firmaların aksine, bilete yansıyan vergileri -yakıt vergisi, bagaj vergisi vb.- daha şeffaf hala getirdi. Bu şekilde yolculara neye, ne kadar ödediklerini daha iyi anlama şansı sağladı. Ayrıca, free bagaj olarak sadece iki adet bagaja izin vererek bu farkdan doğan maliyet indirimini de bilet fiyatlarına yansıtabildi.
  • Yönetim becerisi: Herb Kelleher yönetiminde kurulan sıkı yönetim kurallarının olduğu ve en ufak masrafın bile kontrol edildiği yönetim şekli sayesinde Southwest Havayolları hızlı bir şekilde kàrını arttırdı.
  • Mutlu çalışanlar: Soutwest Havayolları, çalışanları daima işlerini severek ve güleryüzle yaptılar. Müşterilerini ağırladıkları misafirleri olarak gördüler. Bu da müşterilerin seçim yapma anında tercih sebebi oldu. Çalışanlar her zaman sektörün en yüksek ücretlerini aldılar ve hiçbir zaman grev yapmadılar.
  • Rekabetçi benzin fiyatları: Southwest havayolları diğer bir farklılığı da benzin fiyatlarını diğer firmalara nazaran daha ucuza mal ederek yaptı. Bu durum diğer etmenler gibi elbette benzin fiyatlarına yansıdı.
Pazarlamada farklılık yaratmak, pazarlamanın temelidir. Southwest Havayolları bunu başaran şirketlerden sadece biridir. İlerleyen yazılarımda diğer örnekleri de sizlerle paylaşacağım. Sıradaki firmamız Cirque du Soleil...

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder